ورود به حساب کاربری

نام کاربری *
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار.

ایجاد یک حساب کاربری

پر کردن فیلدهایی که با ستاره (*) نشانه گذاری شده ضروری است.
نام *
نام کاربری *
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
ایمیل *
تکرار ایمیل *

شانزدهمین همايش حمل و نقل ريلي

مديرعامل راه آهن در شانزدهمين همايش حمل و نقل ريلي ايران از اختصاص ۷.۵ ميليارد دلار از محل صرفه جويي سوخت به راه‌آهن تا سال ۱۴۰۳ خبر داد و اعلام كرد: طبق مصوبات جديد، راه‌آهن به ازاي ورود هر واگن باري جديد تا ۳.۵ سال يا ۴ ميليون كيلومتر حق دسترسي دريافت نخواهد كرد.

به گزارش روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، محسن پورسيد آقايي مديرعامل راه آهن در شانزدهمين همايش بين‌المللي حمل و نقل ريلي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري بر توسعه سيستم ريلي كشور گفت: خوشبختانه رييس جمهور به عنوان مقام عالي اجرايي كشور براين موضوع تاكيد دارند و بحث حمل و نقل ريلي از جمله دغدغه هاي ايشان است.
وي با بيان اينكه مجلس نيز در اين خصوص همكاري مطلوبي دارد خاطرنشان كرد: امروزه يكپارچگي در بحث اهميت حوزه ريلي پديد آمده و اين مساله نويد بخش يك جهش بزرگ در راه آهن است.
مديرعامل راه آهن تصريح كرد: امسال حركات خوب بودجه اي براي حوزه ريلي انجام شده است به طوريكه دولت و مجلس در قالب اقدامي مشترك ۱۵۰۰ ميليارد تومان رديف مجزا از محل عايدات گمركات كشور به سيستم ريلي اختصاص دادند.
به گفته پورسيد‌آقايي در اين راستا، پروژه‌هايي نظير دو خطه كردن راه‌آهن، سيگناليگ، برقي سازي خطوط، علائمي كردن و افزايش سرعت آغاز شده است و در تلاش هستيم تا ظرف چند سال آينده مشكل ترافيك خطوط ريلي رفع شود.
پورسيدآقايي در ادامه با بيان اينكه تصويب بند «ق» در قانون بودجه اتفاق مهمي بود؛ خاطرنشان كرد: با تصويب بند «ق» شركت نفت صرفه‌جويي حاصل از مصرف سوخت در بخش ريلي درون شهري و برون شهري را به اين سيستم‌ها اختصاص مي‌دهد ضمن اينكه مصوب شد ۷.۵ ميليارد ريال تا سال ۱۴۰۳ از محل صرفه‌جويي سوخت به راه‌آهن اختصاص يابد.
به گفته مدير عامل راه آهن با اين وجود، به ازاي افزايش هر تن كيلومتر بار دو سنت دلار و به ازاي افزايش هر نفر كيلومتر يك سنت دلار به راه‌آهن پرداخت مي‌شود و در بخش مترو نيز به ازاي هر نفر مسافر ۱۲ سنت دلار سال آينده توسط شركت نفت بابت صرفه جويي به مترو پرداخت مي‌شود.
پورسيدآقايي با اشاره به اينكه راه آهن تصميم بر تقسيم اين رقم صرفه جويي كرده است تصريح كرد: از محل صرفه‌جويي ۲۰ درصد رقم سهم راه‌آهن (معادل ۱۰۰ ريال به ازاي هر تن كيلومتر) به شركتي تعلق مي گيرد كه واگن و لكوموتيو جديد وارد شبكه كنند.
وي افزود: همچنين در صورت سرمايه گذاري در زمينه زيرساخت حمل و نقل ريلي به ازاي هر نفر ۳۰ ريال پرداخت مي شود.
به گفته آقايي در بخش مسافري نيز در راستاي حمايت از اين سيستم هم يك سنت صرفه‌جويي (۲۶۵ ريال) تا سال ۱۴۰۳ به هر كس كه ناوگان مسافري جديد وارد شبكه ريلي كند، اختصاص مي‌يابد.
به گفته وي در صورت ورود واگن جديد، راه آهن در دوران فعاليت آن يعني از ابتداي بهره‌برداري تا پايان سال ۱۴۰۳، به ازاي هر يك تن كيلومتر ۱۰۰ ريال پرداخت مي‌كند و با رقمي كه به آن اختصاص مي‌يابد كمتر از ۶ سال بازگشت سرمايه دارد.
مديرعامل راه آهن با اشاره به ساير مصوبات راه آهن خاطرنشان كرد: در مصوبه ديگر راه‌آهن، به ازاي ورود هر واگن باري جديد تا ۳.۵ سال يا ۴ ميليون كيلومتر حق دسترسي دريافت نمي‌شود به اين معنا كه به ازاي هر واگن ۱۱۰ ميليون تومان تخفيف حق دسترسي در ۳.۵ سال اعمال مي‌شود.
معاون وزير راه در ادامه با اشاره به اينكه محور جنوب حدود ۶۰ سال است كه بازسازي نشده و زيرسازي و بالاست آن تغيير نكرده است گفت: در حال حاضر دو بلاك از مسير بازسازي شده و تا پايان سال ۴ بلاك ديگر بازسازي مي‌شود.
به گفته پورسيدآقايي در محور شمال به خصوص مسير ساري به گرگان، تراورس‌ها كماكان چوبي بوده و پيچ‌ها با دست باز مي‌شود، به همين دليل حداكثر سرعت ۴۰ كيلومتر است.
وي همچنين در مورد برقي سازي خط آهن تهران- مشهد خاطرنشان كرد: درحال حاضر اين پروژه منتظر خط اعتباري فاينانس ايران و چين است كه تا پايان سال مشكل فاينانس حل شده و پروژه اجرايي مي‌شود.

مديرعامل راه آهن با بيان اينكه راه آهن جهش بزرگ خود را آغاز كرده است افزود: امروز ساز و كارهاي مهم اين مساله فراهم شده و زير ساخت هاي آن در حال درست شدن است و انشالله ظرف مدت ۴ سال آينده راه آهن مي تواند به جايگاه شايسته خود دست يابد.